Skip to content


Pastorul bivocațional sau slujba la doi stăpâni

Și totuși se poate, ar exclama unii în frunte cu Apostolul Pavel (cnf. 1Cor. 4.12; 1Tes.2.9; Fapte 20.34)! Numai că situația aceasta nu pare a fi o stare de normalitate în teologia paulină (2Cor. 11.7-9)! E  mai degrabă un compromis, o concesie făcută de slujitor celor slujiți, cel mai adesea motivat nu de starea financiară a enoriașilor, ci de starea spirituală a acestora!

(Pentru o mai bună înțelegere a situației lui Pavel vedeți: “Paul’s Tentmaking and the Problem of his Social Class,” JBL 97 [1978]: 555–64).

Pentru a avea un compromis e nevoie ca un oarecare să renunțe la un drept al său în favoarea altcuiva. De data aceasta pastorul trebuie să renunțe aparent în favoarea bisericii. Nu vorbesc nici despre extreme și nici despre excepții!

Cazul pastorului Ruben Ologeanu (și probabil al meu) e unul mai fericit, nu?! Nu toți bivocaționalii au șansa să prezinte Evanghelia celor din middle management și nu toți au slujbă de birou… Există diferite slujbe și există diferiți patroni (cine citește să înțeleagă)! Oricum, avantajele devin infi(r)me în preajma dezavantajelor. Părerea mea!

Cum ar fi însă biblic?

Cine primește învățătura în Cuvînt, să facă parte din toate bunurile lui și celui ce-l înva‏ță. (Gal 6:6 CNS)

Presbiterii cari cîrmuiesc bine, să fie învredniciț‏i de îndoită cinste, mai ales ceice se ostenesc cu propovăduirea și cu învățătura, pe care o dau altora. Căci Scriptura zice: “Să nu legi gura boului cînd treieră bucate”; și: “Vrednic este lucrătorul de plata lui.”   (1Tim. 5.17,18 CNS)

Tot aşa, Domnul a rînduit ca cei ce propovăduiesc Evanghelia, să trăiască din Evanghelie. (1Co 9:14 CNS)

Zece contribuabili (practicanți ai zeciuielii) sunt suficienți pentru a încropi un salariu slujitorului! E un calcul vechi, antic și de demult, dar de dorit a fi reimplementat în praxisul evanghelic!

Ce mi se pare ciudat e tocmai faptul că în acest ev, în care registrele membrale ne sunt pline de englezi, italieni, spanioli, belgieni, francezi (tot felul de naționalități, mai ceva ca-n Fapte 2), în care parcările bisericilor arată a showroom-uri și casele unor enoriași complexează primăriile comunale, ne plângem de reumatism pecuniar! Mă întreb, oare de câți astfel de enoriași e nevoie să asiguri un salariu pastorului?

Soluția e la noi și la enoriașii noștri! Nu la stat și nici la americani! Nu de americani darnici avem nevoie sau de guvernanți inventivi, ci de enoriași dornici. Sponsorizările de odinioară au fost bune la vremea lor, dar au făcut rău slujitorilor de acum! Dărnicia unora a promovat zgârcenia altora.

Să nu uităm că lucrarea lui Dumnezeu se face cu Duhul Sfânt și cu bani! Chiar dacă pastorii n-or duce viaţă de huzur financiar, măcar plini de Duh să fie!

Totuşi, ce salariu ar trebui să aibă un pastor?

 

 

Share

Posted in Reacţii, Realitate, Recomandări.

Tagged with , , , .


31 Responses

Stay in touch with the conversation, subscribe to the RSS feed for comments on this post.

  1. ruben says

    Ionut iti dau un singur exemplu:

    O biserica pe care o cunosc destul de bine are 12 membri. Dintre acestia 4 sunt intr-o familie. Doi copii plus mama si tata. Tatal este pensionat pe caz de boala si nu poate nici macar sa vina la biserica. Copiii nu lucreaza. Nu au unde. Mama lucreaza si primeste 600 de lei salariu. Uneori nici atat.

    Alta familie cu trei copii sub 5 ani sunt de asemenea membri. Sotia nu lucreaza. Nici ea nu are unde. Doar sotul si tot cam pe 600 de lei. Si ei sunt membri. In total sase.

    Ceilalti sase membri sunt toti pensionari care au lucrat la CAP. Doar unul singur, din cate stiu are o pensie de 7-800, restul mult mai putin. Nu stiu, dar mai putin.

    Care crezi ca este salariul acelui pastor? Iti spun eu: 200 de lei din care achita si transportul. Care este solutia? Sa isi foloseasca abilitatile pe care le are sau sa isi planga de mila? Sau sa faca si corturi?

    • ionut says

      Clar că abordarea e cazuistică!

      Exemplul tău este o extremă! Există însă şi celălalt pol: o biserică îşi permite să dea 100.000ron pentru un lift ce facilitează accesul sfinţilor de la parter tocmai la balconul bisericii, în timp ce pastorii unor biserici din proximă vecinătate o dau în bivocaţional, oscilând între Scriptură şi gletieră. Suma ar putea fi defalcată în vreo 100 de salarii…

      Ce s-ar putea face pentru a-l ajuta pe pastorul bisericii de 12 membri? Ori îl ajută o biserică mai mare, intrând într-un parteneriat, ceva gen adopţie, sau se ajută singur, după cum sugerezi.

      Oricum, situaţiile astea ar putea fi indicii spre o abordare mai adventistă a problemei. Poate că actualul preşedinte ar putea face ceva în direcţia aceasta. Ce-ar avea de pierdut? O uşoară centralizare a fondurilor ar putea fi o soluţie.

  2. ruben says

    Conform Statutului de organizare si functionare, bisericile baptiste sunt autonome. Deci, partea cu centralizarea cade. In schimb sensibilitatea fata de nevoile aproapelui ramane.

  3. maricica apetrei says

    ce salariu ar trebui sa aiba un pastor?Buna intrebare, greu raspuns.
    membrii din comitetul bisericii sa presupuna ca fixeaza salariul pentrul fiul-ginerele-lor care a muncit si a absolvit o facultate si care trebuie sa-si intretina familia si sa-si poata face o casa.Salariul pastorului ar trebui sa fie suficient pt nu trai decent ca sa se poata pregati pt. predicare si sa se implice si in alte activitati ale bisericii.Pastorul nu ar trebui sa gestioneze fondurile bisericii sau sa se ocupe de aducerea de bani pt. biserica.Daca va da invatatura despre zeciuiala, darnicie, milostenie si binecuvintarea de care au parte cei ce o practica in timp lucrurile se vor schimba in biserica.Personal consider ca un pastor ar trebui sa locuiasca in localitatea unde este biserica pe care o pastoreste mai ales daca sunt putini membri acolo. Domnul are nevoie de prezenta lui permanenta pt. evanghelizare.Nu mi se pare ca poti fi eficient ca pastor navetist. e ceva ce creaza un sentiment de incertitudine a implicarii totale din partea pastorului.Eu asa vad lucrurile ca membru a unei biserici dar din pozitia unui pastor poate ca se vede altfel, sunt dispusa sa-mi schimb parerea daca mi se aduc argumene practice care sa-mi demonstreze ca gresesc, eu pot da exemple de biserici unde a ramas doar cladirea, s-au sunt 2 membri si cei care il insotesc pe misionar.Este fffffdureros.

    • ionut says

      V-ați gândit la o sumă anume? Ce venit îți trebuie să întreții familia și să-ți faci și casă?

  4. gabi says

    Pastorilor le-as fixa salariul in functie de cate predici predica, de cate vizite fac in “parohie” si la bolnavi, nu in Americuta sau Angliuta. Nu as accepta la un pastor platit sa fie presedinte de ONG, profesor, rector, decan…decat de dragul artei (adica neplatit) sau sa depuna salariul intr-un fond pt pastorii care nu au de unde sa ia un salar.
    N-as predica zeciuiala ca sa mi se faca sau mareasca salariul sau sa se dea toata la biserica; pe unii i-as lasa doar in politica, nu si pastori… pe altii i-as lasa sa fie doar oameni de afaceri… dar nu mai sintem pe vremea Domnului Isus (curatirea templului), asa ca merge oricum!!!

    • ionut says

      1. De parcă doar cantitatea ar conta. De calitatea predicilor nu spui nimic? Îţi înţeleg supărarea dar cred că problema e mult mai complexă.
      2. Zeciuiala este un subiect din Scripturi. De ce să nu fie abordat? Spui să nu se dea toată (zeciuiala)la biserică. Dar unde? A nu se confunda cu milostenia, dărnicia, facerea de bine etc.
      3.Aşa e! Unii ar face mult bine bisericii dacă şi-ar lua catrafusele şi s-ar dedica în întregime politicii sau afacerilor.

  5. bogujoy says

    la noi pastorul nu este platit… lucra in fabrica… dar nu da randament… si nici nu are nici un interes.

    • ionut says

      Ce înseamnă că nu dă randament?

  6. gabi says

    Ionut, calitatea unei predici nu o da numai homiletica sau hermeneutica, o da viata duhovniceasca pe care o are cel ce predica. Bisericile sunt pline de teoreticieni, de asta avem noi nevoie? Zeciuiala mea cred ca trebuie sa o dau Domnului, nu firmei care monteaza lifturi la biserica sau care modernizeaza tot ce se poate la cladire…
    Faptul ca dau din banii mei Domnului si pe alte cai cred ca e o libertate pe care o am si un protest pt cum se cheltuiesc banii bisericii. Eu nu sunt asa tehnic: zeciuiala, milostenie, darnicie… Salariul meu e atat… iar eu dau Domnului doar o particica pe care nici n-o calculez in procente. Intotdeauna am simtit ca am dat prea putin si niciodata nu mi-a parut rau de ce am dat.

    • ionut says

      Exact, asta era și faza! Nu poți plăti pe cineva doar după numărul de predici! Pare-se că nu îl poți plăti nici după calitatea acestora! Să îl plătești în funcție de viața duhovnicească a acestuia? Cam greu, nu? Cam complexă faza…

      Apoi, în ce privește zeciuiala, din câte îmi amintesc, aceasta se dădea exclusiv Domnului, adică se-aducea la Templu! Ține minte că nu se accepta jertfă cu deficiențe! Condiția era să fie fără cusur! Nu șchiopă, nici ciungă, nici pe bucăți. Problema e că unii îs fie prea zgârciți, fie prea șmecheri și încearcă să prindă doi iepurași cu un singur foc de armă. Dacă tot vrei să faci milostenie fă-o, dar nu lua din ce e a Domnului! Ia din ce este al tău! Zeciuiala nu se dădea nici cerșetorilor! Nu?

      A fi tehnic poate fi înlocuit cu biblic?

  7. gabi says

    Bogujoi, adica nu aduce oameni la biserica? Nu creste numarul membrilor? Va impiedica sa traiti Evanghelia asa cum trebuie? Va impiedica sa evanghelizati pe oameni? … SAU VRETI SA-L PLATITI PE EL SA LE FACA PE TOATE IAR VOI SA JUCATI LA TINTA?

  8. bogujoy says

    Hei m-ati provocat un pic.
    In linii majore care este treaba unui pastor? ce scrie in contractul de munca? ce trebuie practic sa faca un pastor intr-o saptaman de zile? De exemplu tu Ionut, care este planul de lucru pentru o saptamana ca si pastor?

    • ionut says

      Pur tehnic, pastorul bisericii asigură cârmuirea spirituală și hrana spirituală a bisericii.

      Acesta într-o săptămână promovează viziunea și strategia bisericii, motivează și îndrumă biserica spre împlinirea menirii și misiunii ei în lume, organizează activitatea spirituală a bisericii și a serviciilor divine, coordonează păstorirea și consilierea membrilor și aparținătorilor, asigură pregătirea și echiparea celorlalți slujitori ai bisericii, asigură îndeplinirea actelor de cult, întreprinde alte acțiuni necesare cârmuirii eficiente a bisericii, (Statutul Cultului Creștin Baptist din România, Art.36. Al.1)

      Planul de lucru al păstorului pe-o săptămână? Depinde de la caz la caz. Pe cât este de previzibil, pe atât este de fluid. De la slujbele periodice pe care ți le programezi și te pregătești pentru ele, la evenimente nu tocmai programate – gen înmormântăre, consiliere etc. Oricum, abordarea este extrem de cazuistică și adaptată contextului.

      Ce ziceai că înseamnă ”păstorul nu dă randament”?

  9. bogujoy says

    Foarte tehnic 🙂 Merci!
    Un pastor nu da randament cand nu are in parohie cel putin un botez pe an!

    • bogujoy says

      Botezul este rezultatul strategiei ai aplicarii ei in practica!

  10. liviu says

    o sa va dau 2 solutii aproape imposibile
    1 si cea mai buna pastorii saraci sa caute suflete pentru convertire pana cand biserica lui devine supernumeroasa
    2 care o recomand si pe acceasta sa faceti un stagiu de ucenicie in curtea adventistilor

  11. ionut says

    1. și după ce biserica este “supernumeroasă” să înceteze, nu?

    2. AICI cred că ai dreptate. Singura problemă e în stabilirea zilei de întâlnire!
    Sa fie Sâmbătă? Sau Duminică?

  12. alin Duciuc says

    Foarte interesant articolul.
    Sunt student la teologie la ITP Bucurest in anu IV si m-am hotarat sa fac licenta pe “sustinerea materiala a slujitorului crestin din scrierile pauline”. Mi-ai putea recomanda ceva carti sau lucrari despre acest subiect?

    • ionut says

      Nu am studiat foarte serios subiectul, dar intenționez să revin asupra problemei.

      Ai un articol dintr-un jurnal teologic în postare. Copie-l și dă-i un search pe google. Vei găsi ceva cărți pe google books. Asta e bun pentru început. În cărțile astea vei găsi abordat subiectul ”tentmaker”, dar și bibliografie. Mai greu însă cu obținerea cărților (eterna problemă a românilor). Vezi ce poți găsi în biblioteca ITP sau ITB.

      Oricum, interesant subiectul! Sunt curios și eu ce concluzie vei trage.

  13. paul says

    Platirea pastorului functie de multimea enoriasilor are doua neajunsuri – Evanghelia populista imbinata cu raspandirea de zvonuri despre celelalte biserici, si “largirea” Caii pentru ca sa incapa pe ea mai ales oamenii cu punga larga si constiinta schioapa.
    Nu cred ca e cazul sa dezvolt subiectul…. voi ce ziceti?

  14. ionut says

    Da Paul, plătirea pastorului în funcție de numărului membrilor nu este recomandabil.

    De exemplu, câți lei ar ”valora” un membru?

    Și așa cum spui, sunt multiple dezavantaje. Mult mai multe decât crezi.

    Dubioasă faza cu ”răspândirea de zvonuri despre celelalte biserici.” Nu credeam să existe pastori cu asemenea veleități.

    Totuși care ar fi criteriul după care trebuie plătit un pastor?

  15. Viorel says

    Ionut, de unde si pana unde “lucrarea Domnului sa face cu Duh Sfant si cu bani? ” Observ ca a devenit deja o paradigma, ce nici nu mai necesita argumentata. Din cate citesc eu in Biblia mea, Duhul Sfant (Dumnezeu) este absolut de ajuns. Ma insel?

    • ionut says

      Viorel, în slujirea pastorală sînt implicați doi factori: unul spiritual și altul material!

      De aceea biserica are două feluri de responsabilități față de slujitorii ei. Evident, una spirituală și alta materială.

      Biserica trebuie să își susțină slujitorul din punct de vedere spiritual( vezi cererile apostolului Pavel către biserici) dar și material (vezi postarea).

      Susținerea spirituală poate însemna fie rugăciune, fie post.
      Susținerea materială poate însemna fie salariu, fie bunuri materiale. Și de ce nu, chiar ambele!

      Să fie însă clar: bunurile materiale nu țin loc de rugăciune și post, dar nici rugăciunea și postul nu țin loc de bunuri materiale (pîine la copii, benzină la mașină, etc.)

  16. Remus Ruptasu says

    Am fost provocat sa studiez acest subiect.
    Mi-a iesit urmatorul material.Cu permisiunea lui Ionut doresc sa il postez, sperand ca va fi de folos doritorilor.

    Remus (Theoray)
    LEVITII, OAMENI DARURI

    Geneza spitei Levitilor
    • Iar a ramas insarcinata si a nascut un fiu; si a zis: “De data aceasta barbatul meu se va alipi de mine, caci i-am nascut trei fii.” De aceea i-a pus numele Levi.(ALIPIRE) (Fac.29:34)
    Caracteristici naturale spitei
    • A treia zi, pe cand sufereau ei inca, cei doi fii ai lui Iacov, Simeon si Levi, fratii Dinei, si-au luat fiecare sabia, s-au napustit asupra cetatii, care se credea in liniste, si au ucis pe toti barbatii. (Fac.34:25).
    – Simeon si Levi sunt frati; sabiile lor sunt niste unelte de silnicie. (Fac.49:5)
    Oferta (chemarea) spitei
    • s-a asezat la usa taberei si a zis: “Cine este pentru Domnul sa vina la mine!” Si toti copiii lui Levi s-au strans la el. (Exod.32:26)
    • Copiii lui Levi au facut dupa porunca lui Moise; si aproape trei mii de oameni au pierit in ziua aceea din popor. (Exod.32:28)
    “Privilegiul” spitei
    • “Sa nu faci numaratoarea semintiei lui Levi si sa nu-i numeri capetele in mijlocul celorlalti copii ai lui Israel. (Num.1:49)
    – v.50. Da in grija levitilor Cortul intalnirii, toate uneltele lui si tot ce tine de el. Ei vor duce Cortul si toate uneltele lui, vor face slujba in el si vor tabari in jurul Cortului.
    – v.53. Dar levitii sa tabarasca in jurul Cortului intalnirii, pentru ca sa nu izbucneasca mania Mea impotriva adunarii copiilor lui Israel; si levitii sa aiba paza Cortului intalnirii.”
    Dedicarea spitei
    • “Apropie semintia lui Levi si pune-o inaintea preotului Aaron, ca sa fie in slujba lui. (Num.3:6)
    Abaterile spitei (Num. 16:1-11)
    – Core, fiul lui Itehar, fiul lui Chehat, fiul lui Levi, s-a rasculat impreuna cu Datan si Abiram, fiii lui Eliab, si On, fiul lui Pelet, toti trei fiii lui Ruben. (Num.16:1) si v. 3. Ei s-au adunat impotriva lui Moise si Aaron si le-au zis: “Destul! Caci toata adunarea, toti sunt sfinti, si Domnul este in mijlocul lor. Pentru ce va ridicati voi mai presus de adunarea Domnului?”
    • V-a lasat sa va apropiati de El, pe tine si pe toti fratii tai, pe copiii lui Levi, si acum mai voiti si preotia! (Num.16:10), care fusese data fam. lui Aaron.
    Confirmarea spitei
    • si sa scrii numele lui Aaron pe toiagul lui Levi; caci va fi cate un toiag de fiecare capetenie a caselor parintilor lor. (Num.17:3)
    • A doua zi, cand a intrat Moise in Cortul marturiei, iata ca toiagul lui Aaron, care era pentru casa lui Levi, inverzise, facuse muguri, inflorise si copsese migdale. (Num.17:8)
    • Apropie de asemenea de tine, pe fratii tai, semintia lui Levi, semintia tatalui tau, ca sa fie legati de tine si sa-ti slujeasca, atunci cand tu si fiii tai impreuna cu tine veti fi inaintea Cortului intalnirii. (Num.18:2)

    “Mostenirea spitei”
    • Fiilor lui Levi le dau ca mostenire orice zeciuiala in Israel, pentru slujba pe care o fac ei, pentru slujba Cortului intalnirii. (Num.18:21)

    Oamenii daruri, sunt alipiti poporului, pentru a indeplini slujba inaintea Domnului,(culmea, pentru a mijloci pentru popor), carora li s-a schimbat obiectul muncii. De la sabii de razboi, la “sabii” pentru jertfe.
    Suntem uimiti de curajul lor, de spiritul justitiar, dar si de tendinta la nesupunere(vezi Core).
    Suntem uimiti cum Dumnezeu le-a taiat orice tendinta de expansiune, si i-a pus in situatia prin care sa depinda de popor (zeciuielile acestuia)
    Astfel, vedem oameni daruri care traiesc din daruri !

    Ce inseamna aceasta pentru Biserica?
    Dumnezeu este Suveran:- in alegere (nu a cerut sa se faca rotatia semintiilor, pentru slujre la cortul lui Dumnezeu)
    – in modalitatea de intretinere (a fost impusa de Dumnezeu). Nu a existat o a doua varianta.
    Nu exista biserica fara oameni daruri!
    Daca oamenii daruri sunt in lipsa, este, nu pentru asa ingaduie Domnul, ci pentru ca, fie Biserica nu a inteles aceasta responsabilitate, fie nu vrea sa-si asume aceasta responsabilitate.
    Daca sunt din ce in ce mai putini oameni daruri, este nu pentru ca Dumnezeu nu a mai dat astfel de oameni, ci pentru ca sunt din ce in ce mai putini cei care sa-i sustina. Cei care au aceasta chemare, se tem sa faca din ea o prioritate a vietii, din cauza nesiguranteii materiale. Astfel pacatul se inmulteste.
    Lipsa purtarii de grija a Bisericii (un pacat):
    – perpetueaza pacatul ingrijorarii la cel chemat
    – pacatul superficialitatii in predicare (nu mai are timp)
    – intarzierea maturizarii credinciosilor etc
    Daca studiem VT doar pentru cultura generala, fara sa luam aminte la principiile enuntate de Dumnezeu, ne lipsim de binecuvantarile promise aici.
    Sa cerem lui Dumnezeu sa ne sensibilizeze fata de responsabilitatea pe care o avem fata de oamenii daruri.
    Poporul Israel nu a negociat zeciuiala!

    • ionut says

      Remus, spui că ”poporul Israel nu a negociat zeciuiala” și-i drept așa. Faza este că noi nu sîntem poporul Israel și apoi sînt foarte curios ce spune Noul Testament bisericii despre zeciuială…

      • Remus (theoray) says

        Sa inteleg ca este o minge aruncata la fileu? 🙂
        In NT nici nu se aminteste despre zeciuiala in mod specific dar, asta nu inseamna ca principiul sustinerii lucratorilor si a lucrarii sunt “responsabilitati” optionale.
        Mereu ma gandesc la macedonenii aceia, despre care vorbea apostolul Pavel (2Cor.8)
        Zeciuiala in VT era o indatorire, o obligatie dar la oamenii acestia vedem darnicie, adica, mai mult decat obligatie.
        Daca ar trebui sa asez zeciuiala in vreun loc, as folosi-o ca si etalon minimal, pe care trebuie s-o dau pentru Domnul si lucrarea lui.
        Criticile asupra zeciuielii se nasc de obicei in inima oamenilor cu mana stransa, care au motivati precise (de multe ori subiective).
        Darnicia trebuie sa aibe in spatele ei un om predat in intregime Domnului, care nu se mai considera stapan pe ce are.Aceasta cred ca este problema noastra. Uitam cine este adevaratul stapan. Cele necesare traiului nu sunt inventia noastra.
        Rodul pamantului si al animalelor (ce compunea in mare parte zeciuiala), este rezultatul interventiei divine. Banii pe care ii castigam sunt tot rezultatul interventiei divine. Aceasta daca luam in serios intrebarea apostolului Pavel: “Ce avem sa nu fi primit?”
        Domnul Christos ne-a indemnat sa cautam mai intai Imparatia Lui iar restul vine pe deasupra. Stam rau la zeciuiala pentru ca stam rau la acest capitol.
        Este zeciuiala in mijloc de poticnire sau o provocare?

        • ionut says

          Nu, susținerea slujitorilor nu este o chestiune opțională a bisericii. Am abordat deja subiectul în postare.
          Întrebarea mea avea de-a face cu uzanța termenului ”zeciuială” într-un context strict al harului. Adică, mai pe scurt: bisericii i se cere zeciuială sau dărnicie?
          Dacă Noul Testament vorbește despre dărnicie, de ce tot băgăm la înaintare o învățătură a Vechiului Testament? Pentru că ne convine?

  17. Remus (theoray) says

    Si inca ceva: In NT nu se spune ca nu am voie sa fumez. Aceasta inseamna ca pot sa ma apuc de fumat? 🙂

    • ionut says

      În NT nu sînt spuse multe lucruri, dar ne sînt oferite principii generale.

Continuing the Discussion

  1. Am depășit suta! – Ionut Amateesei linked to this post on June 11, 2012

    […] Postarea cea mai comentată […]



Some HTML is OK

or, reply to this post via trackback.