Skip to content


S-a născut Mesia! (1)

Atenționare: textul prezent a fost scris la finele lui 2010, fiind publicat inițial în Creștinul Azi. În ciuda ”vechimii” lui, încă îl găsesc util și uneori chiar foarte actual.

De Crăciun tot omul sărbătorește gospodărește, pe îndelete, ca la români. Se face slalom printre bucatele aburinde și băuturile ce încețoșează mintea, se vizitează neamurile, se cheltuie până la ultimul sfanț pe mâncare, băutură și îmbrăcăminte, iar din când în când câte un stingher leru-i ler răzbate printre deja clasicele manele, amintindu-ne de Isus cel mititel.

Urările abundă, SMS-urile încep să stingherească iPhone-ul de la cingătoare, proaspăt primit de la unchiul din Spania, în timp ce inbox-ul, stând să plesnească, ne anunță de mulțimea mesajelor primite de la prietenii de pe facebook sau twitter.

Zilele acestea motto-ul fiecăruia pare a fi împrumutat de la unul din Scripturi, ce își zicea, să mâncăm, să bem și să ne veselim! O nebunie de sărbătoare am spune noi! Extrem de antropocentrici și dureros de egolatri! Totul clădit și centrat în nevoile și patimele noastre.

Neamul nostru a acaparat și aservit sărbătoarea, punând accent nu pe esența și valoarea ei, ci mulțumindu-se doar cu ambalajul, cu punga acesteia.

Lumea contemporană, aflată în derivă, a uitat ce sărbătorește și odată cu ea pare că și parte din biserică dă semne de naufragiu, privind cu jind și reflex pavlovian la bieții cheflii.

De aceea, cred că e nevoie de un far în noapte, de un crainic gata să strige ”astăzi în cetatea lui David vi s-a născut un Mântuitor care este Cristos Domnul!” Sunt convins că ceea ce poate readuce sărbătoarea autentică este redescoperirea Sărbătoritului și a semnificațiilor nașterii Acestuia!

Cu peste 2000 de ani în urmă omenirii i S-a născut un Prunc pe care Evangheliștii Îl consideră identic cu Cristosul,  echivalentul grecesc al evreiescului Mesia. În gândirea evreiască acesta era un titlu atribuit unei persoane consacrate unei slujiri speciale, unsă cu undelemn în mod simbolic.

În rândul figurilor mesianice, al celor unși, întâlnim pe împărații lui Israel (1Samuel 9.16; 16.3; 2Samuel 12.7), pe preoți (Exod 28.41; 40.15; Numeri 3.3) și pe proroci (1Împărați19.16). Termenul apare de peste 30 de ori în Vechiul Testament în diferite combinații (unsul Domnului, unsul Meu, etc.) dar niciodată nu este însoțit de articol hotărât.

Întâlnim astfel oameni unși pentru una sau maxim două slujbe, cum ar fi împărații Saul și David,  numiți și proroci (1Samuel 10.10; Fapte 2.30, etc) dar niciodată pentru toate trei oficiile.  Cu toate acestea, Psalmul 45.7, unul dintre psalmii mesianici, vorbește despre o ungere superioară, anticipând o figură mesianică nemaiîntâlnită.

Acest gen de profeție dă naștere unei serii întregi de căutări, dar și de speculații. În formarea acestui puzzle mesianic, rabinii au atribuit nu mai puțin de 456 de versete persoanei și lucrării lui Mesia.

Cristosul de tip samaritean este conturat cu ajutorul Pentateucului ca fiind un restaurator (taheb), limitat însă în a fi profetul promis în Deuteronom 18.

4Ezra descrie de-asemeni un mesia limitat, supus morții, el și creația, după 400 de ani de domnie mesianică.

Alții îl așteaptă pe Ilie ca mesia! Comunitatea de la Qumran așteaptă doi mesia, unul împărat și altul preot, ultimul superior primului.

(va urma)

Share

Posted in Random, Recomandări.

Tagged with , , , .


0 Responses

Stay in touch with the conversation, subscribe to the RSS feed for comments on this post.



Some HTML is OK

or, reply to this post via trackback.